ေတာင္တြင္းႀကီးၿမိဳ႕၊ နတ္မွီေတာရေက်ာင္းမွ ဆရာေတာ္ႀကီး သ်ွင္ဥကၠဌ ၏ ေထ႐ုပၸတၳိအား ေလ့လာလိုသူ မိတ္ေဆြမ်ားရဲ႕ေတာင္းဆိုခ်က္အရ ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။
သ်ွင္ဥကၠဌ (ေတာင္တြင္းႀကီးဆရာေတာ္)
ဆရာေတာ္ သၽွင္ဥကၠဌ၏ မိဘမ်ိဳးရိုးဇာတိမွာ ျမန္မာနိုင္ငံ၊ မေကြးတိုင္းေဒသႀကီး ၊ မေကြးခရိုင္ ၊ ေတာင္တြင္းႀကီးၿမိဳ႕ ေျမာက္ဘက္ (၁၆)မိုင္အကြာရွိ ၿမိဳ႕သစ္ၿမိဳ႕မွ ျဖစ္သည္။ အဂၤလိပ္ျမန္မာ ေနာက္ဆုံးစစ္ပြဲ၏ ဒဏ္ရာဒဏ္ခ်က္ျဖင့္ ထြက္ေျပးတိမ္းေရွာင္ေနၾကရစဥ္ ေတာင္တြင္းႀကီးၿမိဳ႕၏ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္ တစ္မိုင္ခြဲခန႔္အကြာ ဆီမီးထြန္းရြာငယ္တြင္ ၁၂၅၉ ခုႏွစ္ေတာ္သလင္းလဆုတ္ (၉)ရက္ (၁၈၉၇ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ ၁၉ရက္) တနဂၤေႏြေန႔နံနက္ (၄)နာရီအခ်ိန္တြင္ ဖြားျမင္သည္။ အဖ မြန္းေရႊထပ္ ၊ အမိ မယ္လွဝါ တို႔၏ သားသမီးငါးေယာက္အနက္ အငယ္ဆုံးျဖစ္သည္။ ေမြးခ်င္းေပါက္ေဖာ္တို႔မွာ ကိုေပါ၊ ကိုမင္းဟန္၊ ကိုေဂၚရာ၊ မဖြားမုန္း ႏွင့္ ဆရာေတာ္ေလာင္းလ်ာ ကိုေအာင္ဇံထြန္း တို႔ျဖစ္ၾကသည္။
ဆရာေတာ္အား ၁၉၆၃၊ ဇူလိုင္ ၁၄ ရက္ေန႔တြင္ ပကာသနိယကံ ျပဳခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၈၀ အထူးဝိနိစၧယခုံ႐ုံး အမွတ္ ၂ ဆုံးျဖတ္ခ်က္အရ ဆရာေတာ္၏လူေသလူျဖစ္ဝါဒကို ဖ်က္သိမ္းေစခဲ့သည္။
ငယ္ဘဝ
သူငယ္ေတာ္ဘဝ၏ထူးျခားခ်က္မွာ အလြန္ေဆာ့သည္။ အၿငိမ္မေန အျမဲလွုပ္ရွားေနတတ္သည္။ ၂ ႏွစ္သားအရြယ္တြင္ အိမ္နီးခ်င္းကစားေဖာ္တစ္ဦးႏွင့္ ဓါးလုၾကရာ တစ္ဘက္ကေလးမွ ခုတ္လိုက္သျဖင့္ နဖူးတြင္ ေသရာပါအမာရြတ္ႀကီးရွိသည္။ ထို႔ေနာက္ လွည္းႏွင့္အလွူလိုက္သြားရာ မိခင္ျဖစ္သူမွာ လွည္းေပၚမွ လက္တစ္ဖက္ကိုဆြဲ၍ခ်လိုက္ရာ လက္ေမာင္းရင္းအဆစ္လြဲသြားၿပီး လက္ဝဲဘက္လက္မွာ ေယာင္ေယာင္သိမ္ေနသည္။
သာမေဏဘဝ
၇ ႏွစ္သားအရြယ္တြင္ ရြာ၏ေတာင္ဘက္ရွိ ရတနာပင္စည္ေတာရရိပ္သာသို႔ ပို႔ေဆာင္အပ္ႏွံ ပညာသင္ၾကားသည္။ ကံ့ကူလက္လွည့္ငယ္ဆရာမွာ ဆရာေတာ္ဦးရာဇိႏၵျဖစ္သည္။ (၈) ႏွစ္သားတြင္ ရွင္ျပဳ၍ သာမေဏေဘာင္ သြတ္သြင္းသည္။ အသက္ (၁၀)ႏွစ္သားတြင္ သဒၵါႀကီး ရွစ္ေဆာင္ႏွင့္တကြ သၿဂႋဟ္က်မ္းပါ အာဂုံေဆာင္နိုင္သည္။ သာမေဏဘဝတြင္ ေန႔စဥ္နံနက္ေစာေစာတြင္ ေတာင္တြင္းၿမိဳ႕တြင္းသို႔ ဆြမ္းခံဝင္ရသည္။ ေန႔ပိုင္းတြင္ စာအံရသည္။ ညေနပိုင္းတြင္ အေနာက္ဘက္တစ္ေက်ာင္းျခားရွိ ငွက္ပစ္ေတာ္ေတာရမွ ဟံသာဝတီ သတင္းစာကို ယူၿပီး ဆရာေတာ္ႀကီးအား ဖတ္ျပရသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ထိုစဥ္ကစ၍ ဗမာ့ေရးရာ၊ ကမၻာ့ေရးရာ၊ ဝံသာႏုအေရး၊ ႐ုရွား-ဂ်ပန္စစ္ပြဲ၊ ပထမကမၻာစစ္ပြဲႀကီးမ်ား စေသာ အေရးအခင္းမ်ားကို အာ႐ုံသက္ဝင္ ရင္းႏွီးခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕တြင္းဆြမ္းခံရာမွအျပန္ ကန္ေဘာင္ရိုးတြင္ နံနက္ခင္းတိုင္း လမ္းေလၽွာက္ေလ့ရွိေသာ အဂၤလိပ္ မ်က္ႏွာျဖဴ သစ္ေတာဝန္ေထာက္ ဇနီးေမာင္ႏွံတို႔ႏွင့္ ေန႔စဥ္ေတြ႕ရွိရင္းႏွီးခင္မင္ရာမွအစ ရွင္က်င့္ဝတ္ႏွင့္ သင္ၾကားရေသာ ပညာရပ္မ်ားအေၾကာင္းကို ေျပာျပယင္း ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဆရာေတာ္ႀကီးထံေမွာက္ အေရာက္ ေခၚေဆာင္သြားကာ ဗုဒၶဘာသာအျဖစ္ သက္ဝင္လက္ခံလာသည္အထိ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ရဟန္းဘဝေရာက္သည္အထိ အဆက္အသြယ္မျပတ္ ေလးစားၾကည္ညိဳလၽွက္ရွိသည္။
အသက္ ၁၁ ႏွစ္သားတြင္ ပညာဆက္လက္သင္ၾကားရန္ မႏၲေလးသို႔ပို႔သည္။ ထိုစဥ္က မႏၲေလးအေရွ႕ျပင္ အင္းကန္းတိုက္ (မဟာဝိသုဒၶါရာမတိုက္သစ္ေဟာင္း) တြင္ ဦးႀကီးေတာ္စပ္သူ ဦးသုဒၶမွာ တိုက္အုပ္ျဖစ္ခါစ၊ အစ္ကိုတစ္ဦးမွာ ဦးေတေဇာဘာသအမည္ျဖင့္ စာခ်ပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ရွိေနသည္။ အင္းကန္းတိုက္တြင္ လအနည္းငယ္ေနထိုင္ စာလိုက္ၿပီး အေနာက္ျပင္ မဟာဝိသုဒၶါ႐ုံတိုက္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ေနသည္။
မဟာဝိသုဒၶါ႐ုံတိုက္တြင္ စာခ်ဆရာေတာ္ ဦးမာဂဝထံ သုံးႏွစ္တိုင္တိုင္ ဆည္းကပ္စာလိုက္ရာ ပိဋကတ္သုံးပုံကို ႏွုတ္ဂုံေဆာင္နိုင္သည္အထိ ေပါက္ေျမာက္ခဲ့သည္။ ေရႊက်င္ဂိုဏ္းႀကီး၏ ဦးစီးေခါင္းကိုင္ သာသနာပိုင္ျဖစ္ေသာ မဟာဝိသုဒၶါ႐ုံဆရာေတာ္ႀကီး၏ ေျခရင္းသို႔ ဝပ္စင္းခ်ဥ္းကပ္ကာ ပညာေရနို႔ ေသာက္စို႔ခဲ့ရ႐ုံမက ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ဆြမ္းကပ္ကြမ္းကပ္နီးစပ္ေသာ အလုပ္အေကၽြးလည္းျဖစ္ခဲ့သည္။ ထိုစဥ္ ဒီပဲရင္းဆရာေတာ္ အလုံဆရာေတာ္ သရိုင္ဆရာေတာ္ ကေလးဝဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားစေသာ ေရႊက်င္ဂိုဏ္းဆိုင္ရာဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ရင္းႏွီးဆုံးမမွုမ်ားကို ခံယူခဲ့ရသည္။
သက္ေတာ္ ၁၃ ႏွစ္သား သာမေဏငယ္ဘဝတြင္ ပိဋကေရးရာ သင္အံကုန္ဆုံးေနၿပီး အျခားဗဟုသုတျဖစ္ဖြယ္ရာမ်ားကို ဆက္လက္ဆည္းပူးရင္း သာသနာပိုင္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးထံတြင္ ပ်ံလြန္ေတာ္မူခ်ိန္အထိ ေနထိုင္ခဲ့သည္။ ယင္းသို႔ေနထိုင္စဥ္ စာသင္သံဃာေတာ္ငါးရာေက်ာ္တို႔ေရွ႕တြင္ ဆရာေတာ္ႀကီးႏွင့္ စာေမးစာေလၽွာက္ျပဳလုပ္ရသည္။ ေရႊက်င္ဂိုဏ္းႀကီး၏ ထူးျခားခ်က္မ်ားတြင္ ဆရာေတာ္ သၽွင္ဥကၠ႒ ေလာင္းလ်ာသာမေဏငယ္၏ စြယ္စုံေျမာက္ထူးျခားပုံကို ေရႊက်င္သာသနာဝင္က်မ္းႏွင့္ စံကင္းဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ေထ႐ုပၸတၱိက်မ္းမ်ားတြင္ အထင္းအရွားေဖာ္ျပ၍ ထားသည္။
ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးပ်ံလြန္ေတာ္မူေသာအခါ မႏၲေလးၿမိဳ႕ အေနာက္ျပင္ခ်မ္းသာႀကီးတိုက္သို႔ ေျပာင္းေရႊ႕ေနထိုင္ကာ ဆင္တဲဆရာေတာ္ႀကီးခင္မကန္တိုက္ စာခ်ဆရာေတာ္ဦးသီလာစာရ၊ ဦးေရဝတ၊ ႏွင့္ တကြေခမာသီဝံဆရာေတာ္တို႔ ထံ ဆက္လက္စာလိုက္ခဲ့ၿပီး ဆက္လက္၍ ပခုကၠဴၿမိဳ႕ မဟာဝိသုတာရာမတိုက္တြင္ ဆရာေတာ္ ဦးပညာ၊ ဆရာေတာ္ ဦးဇဝန ဆရာေတာ္ ဦးနႏၵဝံသတို႔ထံတြင္ ႏွံ့စပ္ကုန္လြန္ေအာင္ စာလိုက္ခဲ့သည္။ ေလာကေရးရာ ဗဟုသုတမ်ားကိုလည္း ရန္ကုန္ မႏၲေလး အထက္ေအာက္တခြင္တြင္ လွည့္လည္ေလ့လာသည္။ ေဆးက်မ္း၊ ဓာတ္က်မ္း၊ ေဗဒင္က်မ္း၊ အဂၢိရတ္က်မ္း၊ ကဗ်ာလကၤာမ်ားကိုလည္း ဆက္လက္ ေလ့လာသည္။ ထို႔ေၾကာင့္လည္း ရွင္သာမဏဘဝျဖင့္ စိန္တင့္ႀကီးဝတၱဳကို စတုတၳတြဲအထိ ေရးသားထုတ္ေဝခဲ့သည္။ သက္ေတာ္ ၁၇ႏွစ္သားအရြယ္တြင္ မဟာဝိသုဒၶါ႐ုံ ဒုတိယသာသနာပိုင္ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ေစလႊတ္ခ်က္အရ ေရႊဘိုမန္က်ည္းတန္းေက်ာင္းတြင္ သာမေဏဘဝႏွင့္ ႏွစ္ဝါစာခ်ခဲ့သည္။ ထို႔ေနာက္ ေတာင္တြင္းႀကီးၿမိဳ႕သို႔ ျပန္ကာသာမေဏဘဝႏွင့္ ေနာက္ဆုံး ရတနာပင္စည္ေက်ာင္းတြင္ တစ္ဝါဆိုၿပီး ရဟန္းခံခဲ့သည္။
ရဟန္းဘဝ
ရဟန္းဒါယကာမမွာ ေတာင္တြင္းႀကီးၿမိဳ႕ ေမာင္တိုင္ရပ္ ကန္ေတာ္မင္းေက်ာင္းလမ္းမွ ေဒၚဖြားျဖစ္ၿပီး ေရွ႕အစဥ္အလာအရ ရွင္မဟာသီလဝံသသိမ္ဟုသမုတ္ ထင္ရွားရာ ရတနာပင္စည္ေက်ာင္း၏ အေရွ႕ဘက္ (ယခုလမ္းေဘးရွိ) သိမ္တြင္ ရတနာဗိမာန္ဆရာေတာ္ႀကီးကို ဥပဇၥ်ာယ္ျပဳ၍ ရဟန္းခံခဲ့သည္။ ရဟန္းဘဝ ပထမဝါကို မိဘေဆြမ်ိဳးမ်ားအား ေက်းဇူးေပးဆပ္သည့္အေနျဖင့္ ၿမိဳ႕သစ္ၿမိဳ႕ သရက္ေတာေက်ာင္းတြင္ ဝါဆိုေနထိုင္ခဲ့သည္။ ဝါကၽြတ္လၽွင္ မႏၲေလးၿမိဳ႕သို႔ျပန္ႂကြၿပီး ေတာင္ျပင္ေရႊေရးေဆာင္တိုက္တြင္ ေနထိုင္လၽွက္ စာခ်နာမည္ႀကီးဆရာေတာ္ ဦးၾကည္ထံ စာဆက္လိုက္သည္။ ထို႔ေနာက္ ငယ္စဥ္က အတူတူေနခဲ့ဖူးေသာ ဓမၼကတိက ဦးဝိစိတၱ၏ ပင့္ေဆာင္ခ်က္အရ ပဲခူးၾကခတ္ဝိုင္းေက်ာင္းတြင္ ၂ ဝါ စာခ်ခဲ့သည္။ ၾကခတ္ဝိုင္းေက်ာင္းတြင္ စာခ်စဥ္ ဦးပဥၨင္းကေလးငယ္ငယ္ ႏွစ္ဝါတည္းႏွင့္ စာႀကီးေပႀကီးေတြ ခ်ေပးေနသည္ဟုဆိုကာ တမင္လာေရာက္ၾကည့္ၾကသည့္ အေျခအေနသို႔ေရာက္ခဲ့သည္။ ပဲခူးၾကခတ္ဝိုင္းေက်ာင္းတြင္ စာခ်ရင္း သီဟိုဠ္ကၽြန္းမွ ျပန္ႂကြလာေသာ သထုံသားဘုန္းႀကီး ဦးပါေမာကၡႏွင့္ေတြ႕ရွိ၍ အဂၤလိပ္စာကို စသင္သည္။ သုံးလၾကာ အဂၤလိပ္သင္ခန္းစာ ဒုတိယအုပ္သင္ၾကားအၿပီး၌ ဦးပါေမာကၡ လူထြက္သြားသျဖင့္ အာသာမေျမာက္ ဆက္တငင့္ငင့္ႏွင့္ က်န္ရစ္ခဲ့သည္။
ၾကခတ္ဝိုင္းေက်ာင္းတြင္ ႏွစ္ႏွစ္မၽွေနထိုင္ၿပီး ကမာစဲရြာတြင္ ေဒၚၿငိမ္းဦး၊ ေဒၚေအး၊ ဦးစံႏြမ္းတို႔၏ ပင့္ေလၽွာက္ခ်က္အရ တစ္ဝါ သီတင္းသုံးေနထိုင္ၿပီး ထိုမွ အိႏၵိယသို႔ႂကြသြားသည္။ အိႏၵိယနိုင္ငံသို႔မႂကြမီအရွင္ဥကၠ႒သည္ ျမန္မာနိုင္ငံ စာနယ္ဇင္းမ်ားတြင္ စာေပမ်ားေရးသားသည့္ အျပင္စိန္တင့္ႀကီးဝတၳဳေလးတြဲကိုလည္း ေရးသားထုတ္ေဝခဲ့သည္။
အိႏၵိယသို႔
အိႏၵိယသို႔ႂကြရန္ ေစာေစာပိုင္းကတည္းက ၿမိဳ႕သစ္မွ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ား၊ ကမာစဲမွ ဒါယကာ ဒါယိကာမမ်ားထံမွ လစဥ္ မူးစုပဲစု စုေဆာင္းေထာက္ပံ့ရန္ စီစဥ္ခဲ့သည္။ ကိုယ္တိုင္လည္း ရန္ကုန္ မႏၲေလး စုန္ဆန္ကာ ထိုစဥ္က ထုတ္ေဝလၽွက္ရွိေသာ မဂၢဇင္းဂ်ာနယ္မ်ားတြင္ ေဆာင္းပါးစာေပမ်ား ေရးသားျခင္းျဖင့္ စုေဆာင္းခဲ့သည္။ အဂၤလိပ္စာသင္ခန္းစာ ဒုတိယအုပ္မၽွသင္ၾကားဖူးေသာ ရဟန္းငယ္ ရွင္ဥကၠဌသည္ အိႏၵယသို႔ သေဘၤာခရီးျဖင့္ သုံးရက္ၾကာသြားရရာ လမ္းခရီးတြင္ ဦးထြန္းၿငိမ္းအဘိဓာန္ျဖင့္ မီးနင္းစာလုံး ၅၅၀ ႏွုန္း အာဂုံေဆာင္ အရက်က္သြားျခင္းျဖင့္ အသင့္စီစဥ္သြားသည္။ အိႏၵိယသို႔ေရာက္ေသာ္ ကာလကတၱားတြင္ အရွင္အာဒိစၥဝံသ အရွင္ေသ႒ိခလတို႔ႏွင့္ ၉ရက္ၾကာ အတူေနထိုင္ၿပီး ဗုဒၶဂါယာသို႔ႂကြသြားသည္။ တိုက္တိုက္ဆိုင္ဆိုင္ ဗုဒၶဂါယာသို႔ ေရာက္မဆိုက္ ဂါယာကြန္ဖရင့္ႀကီးႏွင့္ ၾကဳံႀကိဳက္ၿပီး ဧည့္ခံေကာ္မတီတြင္ တာဝန္က်ကာ အိႏၵိယ ျမန္မာ သီဟို႒္ ဗုဒၶဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ရင္းႏွီးခြင့္ရသည္။ ဗုဒၶဘာသာ သုေတသီ ပညာရွင္ အေက်ာ္အေမာ္မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ဂါယာကြန္ဂရက္ႀကီး၏ဥကၠဌ ဆီယာဒတ္စ္ပရာဒတ္စ္၊ ဘဂၤါလီေခတ္ေပၚပညာရွင္ ေရွးေဟာင္းပစၥည္းေစာင့္ေရွာက္ေရးတာဝန္ခံ ကတ္စ္တိုးရီးယား၊ ရဟန္းျဖစ္ခါနီး ကိုရင္ႀကီးဘဝႏွင့္ ရွိေသးေသာ ရာဟုလာသံကိစၥည္း၊ သီဟို႒္မွ အရွင္အာနႏၵာေကာသလႅ တို႔ႏွင့္ အတူလက္တြဲေဆာင္ရြက္ရင္း ရင္းႏွီးခ်စ္ၾကည္ခဲ့သည္။
အိႏၵိယနိုင္ငံ ဗာရာဏသီတြင္ သုံးႏွစ္၊ လက္ခေနာင္းတြင္ ၂ႏွစ္ ပန္ဂ်ပ္ျပည္ အမရပ္တာတြင္ ၁ႏွစ္ခြဲမၽွေနထိုင္ၿပီး အဂၤလိပ္၊ ဟင္ဒီ၊ အူရ္ဒူ၊ ဘဂၤါလီဘာသာ မ်ိဳးစုံတို႔ကို သင္ၾကားခဲ့သည္။ တဖက္မွာလည္း ခရစ္ယာန္၊ မဟာေမဒင္၊ ဟိႏၵဴဘာသာေရးမ်ိဳးစုံတို႔ကို ေလ့လာဆည္းပူးခဲ့သည္။ ဘာသာေရးဆိုင္ရာ အိႏၵိယပညာရွင္မ်ား၊ ကမၻာ့သုေတသီမ်ားႏွင့္ေတြ႕ဆုံျခင္း၊ ေဆြးေႏြးျခင္း၊ ႏွီးေႏွာျခင္း၊ ရွည္လ်ားေသာ ျငင္းခုံျခင္းမ်ားကို မျပတ္ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္းျဖင့္ စြယ္စုံေျမာက္ မိမိ၏ အရည္အေသြးကို ျမႇင့္တင္ခဲ့သည္။ ကမၻာ့ဗုဒၶဘာသာကြန္ဖရင့္မ်ား၊ အိႏၵိယဗုဒၶဘာသာကြန္ဖရင့္မ်ား၊ အစည္းအေဝးမ်ား၊ ေဟာေျပာပြဲမ်ားကို ေခါင္းေဆာင္ခဲ့သည္။ ဆက္လက္၍ တစ္ႏွစ္နီးပါးမၽွ အိႏၵိယနိုင္ငံတဝန္းလုံးလွည့္လည္သာသနာျပဳခဲ့သည္။ ဘဂၤါလီ ဗုဒၶဘာသာေလာက၊ တမီလ္ဗုဒၶဘာသာေလာကတြင္ ထင္ရွားေသာ ပုဂၢိဳလ္အျဖစ္ ေရာက္ရွိၿပီး ဝိသုဒၶိမဂ္၊ ကထာဝတၳဳတို႔ကို အဂၤလိပ္ဘာသာျပန္ဆိုထုတ္ေဝျခင္း၊ ဓမၼပဒကို အူရ္ဒူ ဘာသာျပန္ဆို ထုတ္ေဝျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ လက္ခေနာင္းၿမိဳ႕တြင္ ေနထိုင္စဥ္ တနဂၤေႏြေန႔တိုင္း ညေန ၆နာရီမွ ၈နာရီအထိ ဗုဒၶဘာသာေရးဆိုင္ရာ သင္တန္းပို႔ခ်ေသာ ေဟာေျပာပြဲကို စီစဥ္ေဆာင္ရြက္သည္။
တခ်ိန္တြင္ အိႏၵိယနိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ ခရစ္ယန္ကြန္ဖရင့္ႀကီးႏွင့္ ၾကဳံႀကိဳက္ရာ ထိုကြန္ဖရင့္တြင္ ကမကထျပဳသူမ်ားက ထက္ျမက္သူ သၽွင္ဥကၠဌအား ခရစ္ဇာတ္ထဲသြင္းရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ဖိတ္ၾကားတတ္ေရာက္ခဲ့ေစရာ ခရစ္ယာန္ႏွင့္ပတ္သက္ေသာ ေစာဒကေမးခြန္းေျမာက္မ်ားစြာေမးခဲ့သည္။ ခရစ္ယာန္ေခါင္းေဆာင္မ်ား မေျဖနိုင္ၾကသည့္အဆုံး (တကယ့္ မာရ္နတ္) ေစတန္ဟု သမုတ္ကာ ပထမဆုံး အိႏၵိယခရစ္ယာန္ဂိုဏ္းေပါင္းစုံက ပကာသနီယကံျပဳျခင္းခံခဲ့ရသည္။ အိႏၵိယတြင္ (၇)ႏွစ္ေက်ာ္မၽွ ေနထိုင္ခဲ့စဥ္ ဘာသာမ်ိဳးစုံကို ပါရဂူေျမာက္ ကၽြမ္းက်င္တတ္ေျမာက္ျခင္း၊ အဓိက ဘာသာေရးႀကီး (၄)ဘာသာကို ထိုဘာသာဆိုင္ရာ ဘုန္းႀကီးမ်ား၊ ပ႑စ္မ်ား၊ ေမာ္လဝီမ်ားကဲ့သို႔ ကၽြမ္းက်င္မွုအေျခခံကို ရခဲ့သည္။ ေဒသႏၲရဘာသႏၲရစုံလင္စြာျဖင့္ ကမၻာ့ပညာေရႊအိုးႀကီးဟု အမည္ရေသာ အိႏၵိယျပည္မွ ပညာရွင္မ်ိဳးစုံႏွင့္ ေတြ႕ဆုံရင္းႏွီးၿပီး ျမန္မာနိုင္ငံသို႔ျပန္ခဲ့သည္။
ျမန္မာသို႔ ျပန္လာ
ၿမိဳ႕သစ္ၿမိဳ႕တြင္ ျပန္လည္၍သီတင္းသုံးကာ အမ်ိဳးသားေရး စိတ္ဓာတ္ျမင့္မားရင့္သန္ေစမွုအတြက္ အဂၤလိပ္-ျမန္မာဘာသာမ်ားကို သရက္ေတာေက်ာင္း၌ ေက်ာင္းဖြင့္သင္ၾကားေပးသည္။ ထိုစဥ္ တဘက္မွ ဒိုင္အာတီဝံသာႏုအကြဲဇာတ္ႀကီးႏွင့္ ၾကဳံႀကိဳက္ခဲ့ရာ၊ ဆရာေတာ္ေက်ာင္းဖြင့္သည့္ သရက္ေတာေက်ာင္းမွာလည္း ဝံသာႏုဂိုဏ္း၊ ဆရာေတာ္၏ လုပ္ငန္းမွာလည္း အမ်ိဳးသားတိုးတက္မွုျဖစ္ျခင္းျဖင့္ ပိုမိုျပႆနာ ႀကီးမားကာ နိုင္ငံေရးလုပ္ႀကံမွု၊ ပုဂၢိဳလ္ေရးလုပ္ႀကံခံရမွု နည္းမ်ိဳးစုံႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရေတာ့သည္။ အဆုံးတြင္ ဗုဒၶဘုရားရွင္၏ သားေတာ္ရင္းပီပီ ဗုဒၶဘုရားရွင္အား ဘုရားႀကီး (၆)ဆူဂိုဏ္းက လုပ္ႀကံခဲ့သည့္ နည္းမ်ိဳးစုံအလားကဲ့သို႔ ရင္ဆိုင္ခံစားခဲ့ရသည္။ ၁၉၃၁-၃၂ ခုႏွစ္တြင္ ေတာင္တြင္းႀကီးၿမိဳ႕သို႔ေျပာင္းေရႊ႕ၿပီး ဗုဒၶသာသနာျပဳေက်ာင္း (ေနရွင္နယ္ ေခၚ အမ်ိဳးသားေက်ာင္း)ကို တည္ေထာင္ကာ ႏွစ္စဥ္ ရဟန္းသံဃာ ၂၀၀ ေက်ာ္ ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူ ၇၀၀ ေက်ာ္တို႔ကို အဂၤလိပ္ ျမန္မာ ႏွစ္ဘာသာ အေျခခံထား၍ သင္ၾကားပို႔ခ်ေပးသည္။ တဖက္တလမ္းမွ နိုင္ငံတြင္းလွည့္လည္၍ သာသနာျပဳျခင္း၊ တရားဓမၼမ်ား ေဟာေျပာပို႔ခ်ျခင္း၊ ဘာသာေရးဆိုင္ရာေဆြးေႏြးပြဲမ်ားက်င္းပျခင္း၊ မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္၊ စာေစာင္တို႔တြင္ ေဆာင္းပါးစာေပမ်ားေရးသားျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ နယူးဘားမားဂ်ာနယ္၊ တိုးတက္ေရးမဂၢဇင္း၊ လယ္တီတရားသတင္းစာ၊ ဟံသာဝတီမဂၢဇင္း၊ စာဆိုေတာ္မဂၢဇင္း၊ အိႏၵိယနိုင္ငံထုတ္ မဟာေဗာဓိဂ်ာနယ္တို႔တြင္ မျပတ္ စာေပမ်ား ေရးသားခဲ့သည္။ ယင္းေဆာင္းပါးမ်ားကို အရွင္ဥကၠ႒ဟူေသာအမည္ အျပင္ ေမာင္ေမတၱာ'ဘိုးေမတၱာ ဆာဒူးႀကီး စေသာ ကေလာင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ျဖင့္ ေရးသားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ အိႏၵိယနိုင္ငံမွ ထုတ္ေဝေသာ မဟာေဗာဓိဂ်ာနယ္၌ကား အရွင္ဥကၠ႒ ဟူေသာ အမည္ျဖင့္ပင္ ေရးသားခဲ့သည္။ ထို႔ျပင္ နယူးဘားမား အဂၤလိပ္သတင္းစာ၌ ဗုဒၶဘာသာအေၾကာင္း အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ေမးျမန္းသည္မ်ားကိုလည္း အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ပင္ ျပန္လည္ေျဖဆိုခဲ့ပါသည္။
အမ်ိဳးသားေရးတြင္ ေက်ာင္းသား/ေက်ာင္းသူမ်ား တပည့္မ်ား၊ ေက်ာင္းမွ ဆရာ/ဆရာမ မ်ား ပတ္ဝန္းက်င္ ဒါယကာ ဒါယိကာမမ်ားပါ တက္ႂကြစြာ စည္း႐ုံးစုစည္း ထားျခင္းျဖင့္ ထိုစဥ္က သခင္အစည္းအ႐ုံးႀကီး၏ ဗမာျပည္အလယ္ပိုင္းတြင္ အေျခစိုက္ရာ စခန္းႀကီးတစ္ခုျဖစ္ခဲ့သည္။ သခင္မ်ား ေမြးထုတ္ေပးရာ ေတာ္လွန္ေရးသမား လူငယ္မ်ား ေမြးထုတ္ေပးရာ ျဖစ္ခဲ့သည္။ နိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္တိုင္း၏ လဲေလ်ာင္းရာ အေျခစိုက္စခန္းျဖစ္ခဲ့သည္။ အဂၤလိပ္အစိုးရမ်ား အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတန္းစားမ်ား အလိုေတာ္ရိမ်ား၊ ဓနရွင္မ်ားႏွင့္ တက်က္က်က္ရွိခဲ့ၿပီး မၾကာခဏ စစ္တပ္ႏွင့္ ဝိုင္းျခင္း၊ ေက်ာင္းသားထဲ ဆရာမ်ားထဲမွ အဖမ္းစီးခံရျခင္းမ်ားျဖင့္ ၾကဳံခဲ့ရသည္။
ေက်ာက္ကြင္းအေရးေတာ္ပုံ
ဘာသာေရးဘက္တြင္ ဆရာေတာ္ကိုယ္တိုင္ ဦးေဆာင္လၽွက္ ေတာင္တန္းသာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ား ပရဟိတ သံဃာ့လုပ္ငန္းမ်ား၊ ေဟာေျပာပြဲမ်ားကို နိုင္ငံႏွင့္ အႏွံ့လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္။ အထူးသျဖင့္ ၁၉၃၆−ခုႏွစ္တြင္ ျပည္ခရိုင္ ဝက္ထီးကန္နယ္ ေက်ာက္ကြင္းရြာ၌ ခရစ္ယန္ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာဝါဒၿပိဳင္ပြဲႀကီးတြင္ ဦးစီးေခါင္းေဆာင္ ျပဳ၍ ယွဥ္ၿပိဳင္ျခင္းျဖင့္ အနိုင္ရယူခဲ့ျခင္း၊ ေတာင္ငူခရိုင္ ကၽြဲပြဲတြင္ ခရစ္ယာန္ဝါဒကို မေက်နပ္၍ ဖိုးသူေတာ္ဂိုဏ္းေထာင္ေနေသာ မစၥတာသြန္မဆင္ႏွင့္ ေနာက္လိုက္မ်ားကို အမွန္လမ္းေၾကာင္းသို႔ ေရာက္ရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္း၊ ေရႊဖီအေရးေတာ္ပုံ ေနာက္ဆက္တြဲ ေပၚေပါက္လၽွက္ရွိေသာ မဟာေမဒင္ ဗုဒၶဘာသာျပႆနာမ်ားကို ယွဥ္ၿပိဳင္ေဟာေျပာျခင္း၊ ေရးသားျခင္းမ်ားျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ပလက္ဝေက်ာင္း ဆရာဦးဘိုးလွ၏ပန္ၾကားခ်က္အရ ခရစ္ယန္ဂိုဏ္းမ်ားမွ စြဲခ်က္တင္ထားေသာ ေရႊခ်ိန္ခြင္ စာအုပ္ကို အေျဖလႊာထုတ္၍ ေရးသားေပးျခင္း၊ ဗုဒၶဘာသာ သံဃာဂိုဏ္းေပါင္းစုံ နိုင္ငံလုံးဆိုင္ရာ သံဃာ့ကိုယ္စားလွယ္ေခါင္းေဆာင္တို႔က ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္ ေတာင္ဘက္ ေစာင္းတန္းအတြင္း ဘာသာႀကီး ေလးဘာသာအေၾကာင္းကို ေမးျမန္းရာ၌ တာဝန္ခံ ေျဖၾကားရွင္းလင္းေပးခဲ့ျခင္း၊ (ထိုရွင္းလင္းခ်က္မွာ ကပၸျပႆနာ စာအုပ္ျဖစ္သည္။) ဆာဦးသြင္၊ ၿဗိတိသၽွဘားမားဦးညႊန႔္၊ ပဲေရာ့ဦးဆန္နီတို႔ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာျပန႔္ပြားေရးကိစၥရပ္မ်ားကို လက္တြဲေဆာင္ရြက္သည္။
ဂ်ပန္ေခတ္
၁၉၄၂−ခုႏွစ္ အဂၤလိပ္မ်ား ဆုတ္ခြာခ်ိန္တြင္ အဂၤလိပ္စစ္တပ္မွ ဖမ္းဆီး၍ ေလးလၾကာ ေထာင္ထဲတြင္ ခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားျခင္း ခံခဲ့ရသည္။ အဂၤလိပ္အေျပး ဂ်ပန္အဝင္မွစ၍ ၿမိဳ႕တြင္းေက်ာင္းကို ဆရာေတာ္ အသၽွင္ဇဝနသို႔ လႊဲအပ္ကာ နတ္မွီေတာရတြင္ သီတင္းသုံးေနထိုင္သည္။ ယင္းသို႔ေနထိုင္စဥ္ ရန္ကုန္သာသနာေရးဌာနမွ ပင့္သျဖင့္ ႂကြလာၿပီး ေဒါက္တာဘေမာ္အစိုးရ၏ စီမံခ်က္ျဖစ္ေသာ ဂ်ပန္စစ္တပ္၏အလိုက် ဂ်ပန္ဘုန္းႀကီး နာဂအီဆန္၊ သာဓုဆရာေတာ္တို႔၏ အာဏာ လက္နက္လႊမ္းမိုးေသာ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းကို တာဝန္ေပးအပ္သည္။ အာဏာလက္နက္ႏွင့္ ဗုဒၶဘာသာမည္သို႔မၽွမအပ္စပ္ေၾကာင္း တာဝန္ကိုလက္မခံနိုင္ေၾကာင္း ျငင္းပယ္လိုက္ရာ ဂ်ပန္စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ဗိုလ္မိုးႀကိဳးကိုယ္တိုင္ အာဏာဖီဆန္မွုျဖင့္ လည္ပင္းေပၚဓါးတင္၍ စစ္ေဆးျခင္းခံခဲ့ရသည္။
ဂ်ပန္အထြက္ အဂၤလိပ္အဝင္ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေျမာက္ေရး အုံႂကြလွုပ္ရွားမွုႀကီးမွ ေပၚေပါက္ခဲ့သည့္ ၁၉၄၅ ခုႏွစ္ ေနသူရိန္အစည္းအေဝး (ဖဆပလ ပထမ အစည္းအေဝးႀကီးတြင္) ရဟန္းသံဃာထဲမွ ဆရာေတာ္သၽွင္ဥကၠဌႏွင့္ မႏၲေလး အရွင္ပဝရတို႔ႏွစ္ပါးကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ ပါဝင္တတ္ေရာက္ခြင့္ရသည္။ ထိုအစည္းအေဝးမွာပင္ ၿဗိတိသၽွစစ္တပ္လက္ေအာက္ခံ ဆာေပၚထြန္း၏ ျပန္ၾကားေရးတာဝန္ခံ ခရစ္ယန္ဘုန္းႀကီး မစၥတာအက္ပဲလ္တန္က ဆရာေတာ္ သၽွင္ဥကၠ႒ ႏွင့္ ဦးပဝရ တို႔ႏွစ္ပါးအား ဖိတ္ေခၚၿပီး ျပည္လမ္းဘူတာအနီးေန ခရစ္ယာန္ဂိုဏ္းခ်ဳပ္ဘုန္းႀကီး ဘစ္ေရွာ့ပ္ဝက္စ္ႏွင့္ ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးၾကသည္။ ေဆြးေႏြးသည့္ျပႆနာမွာ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒသည္ ကမၻာတြင္ေနရာအႏွံ့ဝင္ေရာက္ေနရာယူေနေၾကာင္း၊ ဗမာနိုင္ငံတြင္လည္း ဝင္စျပဳေနေၾကာင္း၊ ယင္းကြန္ျမဴနစ္ဝါဒမွာ ဘုန္းႀကီးမဲ့ ဘာသာမဲ့ဝါဒျဖစ္ေၾကာင္း ထို႔ေၾကာင့္ ဘာသာေပါင္းစုံတို႔က စုေပါင္းဆန႔္က်င္၍ ခုခံတိုက္ပြဲဝင္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ယင္းသို႔တိုက္ပြဲဝင္ရာတြင္ ဗုဒၶဘာသာဘက္က ေခါင္းေဆာင္တာဝန္ယူေစလိုေၾကာင္း ထိုသို႔ေခါင္းေဆာင္ျခင္းျဖင့္ ကမၻာ့သုစရိတ (အမ္အာရ္ေအ) အဖြဲ႕မွ စရိတ္စက ထုတ္ေပးမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ယခုလည္း လုပ္ငန္းအစတြင္ ေငြသိန္း(၂၀) မတည္ထုတ္ေပးၿပီး ဗုဒၶဘာသာဘုန္းႀကီးႏွင့္ ဘာသာေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ားကို စုစည္းေဆာင္ရြက္ေပးေစလိုေၾကာင္း တင္ျပသည္။ ဆရာေတာ္သည္ ဗုဒၶဘာသာေရးကို သန႔္စင္စြာ ေဆာင္ရြက္လိုသည္။ အျခားဘာသာမ်ားႏွင့္ ေရာေႏွာေဆာင္ရြက္ရန္ မျဖစ္နိုင္။ ေငြေၾကး အေထာက္အပံ့ကိုလည္း လက္မခံ။ မမွန္ဟုဆိုကာ ျငင္းပယ္လိုက္သည္။
၁၉၄၇−ခုႏွစ္ထဲတြင္ အိႏၵိယနိုင္ငံသို႔ႂကြသြားၿပီး တစ္ႏွစ္ၾကာမၽွ သာသနာျပဳခဲ့သည္။ ထိုစဥ္ လမ္းႏွစ္သြယ္စာအုပ္ကို အဂၤလိပ္ဘာသာျဖင့္ ေရးသားထုတ္ေဝခဲ့သည္။ အိႏၵိယမွ ျပန္လာေသာအခါ ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းတို႔ လုပ္ႀကံခံရျခင္း၊ ကြန္ျမဴနစ္ျပည္သူ႔ရဲေဘာ္လွုပ္ရွားမွုမ်ား စသည္တို႔ကာလအတြင္း နတ္မွီေတာရ၌သာ တရားဓမၼမ်ား ေဟာေျပာသီတင္းသုံးေနသည္။ ၁၉၅၂- ၅၃ ခုႏွစ္တြင္ ဗုဒၶအဘိဓမၼာမွစ၍ ဆရာေတာ္ေရးသားျပဳစုေသာက်မ္းမ်ား အစဥ္တစိုက္ ထြက္ေပၚလာသည္။ ကိုယ္တိုင္လည္း နိုင္ငံအႏွံ့ လွည့္လည္ေဟာေျပာေနသည္။ အရွင္အာဒိစၥဝံသ ရွိစဥ္ကတည္းက ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ေသာ ပါဠိပိဋကစာေပမ်ားကို စိစစ္ျခင္းကိစၥ ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္သည္။ အရွင္အာဒိစၥဝံသ၏ သာသနာျပဳဘက္မ်ားျဖစ္ၾကေသာ လြယ္ေကာ္ဆရာေတာ္၊ ကမာကလိတ္ဆရာေတာ္၊ အရွင္ေသဠိလ၊ အရွင္ဣႆရိယ၊ အရွင္ဝိလာသတို႔ႏွင့္ တကြ ဂိုဏ္းေပါင္းစုံမွ ဂိုဏ္းေပါင္းစုံမွ ပိဋကကၽြမ္းက်င္ေသာ ဆရာမ်ား ပါဝင္ၾကသည္။
ဆ႒သံဃာယနာတင္ပြဲႀကီးတြင္ ပါဠိမ်ားကို စစ္ေဆးေပးရန္ တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္ရေသာ ပါဠိဝိေသာဒကအဖြဲ႕တြင္ ဥကၠ႒အျဖစ္ေဆာင္ရြက္ရသည္။ သို႔ေသာ္ ယင္းပါဠိေတာ္မ်ားတြင္ ျဗဟၼဏဝါဒ ႏွင့္ အတၱလမ္းစဥ္မ်ား ေယာဂလမ္းစဥ္မ်ား ေရာေႏွာရွုပ္ေထြးေနသည္ကို သန႔္စင္ဖယ္ထုတ္တင္ျပလိုက္ေသာအခါ ဝန္ေဆာင္ဆရာေတာ္မ်ားက ထုတ္ေန ႏွုတ္ေနရန္မလို ပဥၥမသံဃာယနာတင္ မႏၲေလးေက်ာက္စာမူအတိုင္း တည္းျဖတ္ျပဳျပင္ေပးရန္ ဆုံးျဖတ္မိန႔္ၾကားသျဖင့္ သေဘာထားကြဲလြဲကာ တာဝန္မွထြက္ခဲ့သည္။ ၁၉၅၆−ႏွစ္တြင္ အိႏၵိယနိုင္ငံ နယူးေဒလီၿမိဳ႕တြင္ က်င္းပေသာ အာရွ-အာဖရိက စာေပညီလာခံတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံ စာေရးဆရာအဖြဲ႕ကို ဦးစီးေခါင္းေဆာင္ျပဳ၍ တတ္ေရာက္ခဲ့သည္။ ၁၉၅၈- ၅၇ ခုႏွစ္တြင္ ဆြီဒင္နိုင္င စေတာ့ဟုန္းၿမိဳ႕တြင္ က်င္းပေသာ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကြန္ဖရင့္သို႔ ျမန္မာအဖြဲ႕ကို ေခါင္းေဆာင္တက္ေရာက္ကာ ကမၻာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးျပႆနားမ်ားကို တင္ျပေဆြးေႏြးခဲ့သည္။ တဆက္တည္းမွာပင္ ဥေရာပ ဆိုရွယ္လစ္နိုင္ငံမ်ား ဆိုဗီယက္ယူနီယံ၊ တ႐ုတ္ျပည္၊ ဗီယက္နမ္နိုင္ငံမ်ားသို႔ လွည့္လည္ေလ့လာခဲ့သည္။ ၁၉၅၈-၁၉၅၉ ခုႏွစ္ ဖဆပလ နိုင္ငံေရးအကြဲလွိုင္း ဂယက္ေၾကာင့္ ၾကားျဖတ္ အိမ္ေစာင့္အစိုးရလက္ထက္တြင္ ကြန္ျမဴနစ္ဆန႔္က်င္ေရး ဓမၼအႏၲရာယ္လွုပ္ရွားမွုႀကီး ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ဆရာေတာ္၏ စစ္မွန္ေသာ ဗုဒၶဝါဒဆိုင္ရာ အဘိဓမၼာမ်ားကလည္း ပ်ံ႕ႏွံ့လ်က္ရွိရာ မိရိုးဖလာ အတၱစြဲသမားတို႔ အထိနာၾကလၽွက္ ရွိေနခ်ိန္လည္း ျဖစ္သည္။ ျဗဟၼဏ ေလာင္းရိပ္မကင္းသူ ဘာသာေရး ၾသဇာခံႀကီးမ်ား၊ ဖဆပလ ပထစ နိုင္ငံေရးသမားမ်ားအားလုံး ဆူစရာပြတ္စရာ အကြက္ရၾကၿပီး ဆရာေတာ္အား ဓမၼအႏၲရာယ္ဇာတ္ထဲသို႔ အသြင္းခံလိုက္ရသည္။ အစိုးရကလည္း ဖမ္းဆီးကာ (၉)လတိုင္တိုင္ ေထာင္ထဲခ်ဳပ္ေႏွာင္ထားသည္။
ေထာင္မွထြက္လာေသာအခါ ႏွစ္ႏွစ္ေက်ာ္သုံးႏွစ္မၽွတရား႐ုံးတြင္ အမွုကို ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းေနရသည္။ အမ္အာရ္ေအ ဩဇာခံဘာသာေရးအဖြဲ႕အစည္း ေခါင္းေဆာင္မ်ားက တရားလိုျပ သက္ေသျပဳ၍ ဥပေဒတြင္း တိုက္ပြဲဆင္ၾကသည္။ တရားသူႀကီး ေလးဆက္ေျပာင္းသည္တိုင္ ၿပီးျပတ္ျခင္းမရွိ ေနာက္ဆုံး (၁၉၆၂)ခုႏွစ္ ေတာ္လွန္ေရး အစိုးရတက္လာၿပီး လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ႀကီးႏွင့္အတူ တရား႐ုံးတြင္ အမွုကို ပလပ္လိုက္သည္။ သို႔စဥ္ဆရာေတာ္သည္ ေဟာျမဲေဟာလၽွက္၊ ေရးျမဲေရးလၽွက္ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ားကို မနားမေန ႀကိဳးပမ္းလုပ္ေဆာင္လၽွက္ပင္ ၁၉၆၂−ခုႏွစ္ ေတာ္လွန္ေရးအစိုးရ တက္လာၿပီး နိုင္ငံေရးဝါဒ (အညမည)လမ္းစဥ္ထြက္၍ လာသည္။ ဤတြင္ သၽွင္ဥကၠ႒၏ လက္ရာဟု ဇြတ္အမည္တပ္လၽွက္ အစိုးရ၏ ဆရာ သၽွင္ဥက္႒ကို အလ်င္တိုက္မည္ဆိုၿပီး (ပကာသနိယကံျပဳပြဲတြင္ မႏၲေလးရဟန္းပ်ိဳေခါင္းေဆာင္ ဦးေကသရ၏ မိန႔္ခြန္း) လွုပ္ရွားေတာ့သည္။ ပထစ ေက်ာင္းထိုင္ဘုန္းႀကီးမ်ား၊ ဖဆပလ ရဟန္းပ်ိဳမ်ား၊ ဖဆပလ ပထစ အာဏာျပဳတ္နိုင္ငံေရးသမားမ်ား အမ္အာရ္ေအ ေခၚ ခရစ္ယန္တျဖစ္လဲ ကြန္ျမဴနစ္ဆန႔္က်င္ေရး ကမၻာ့သုစရိယအဖြဲ႕ႀကီးမွ ေထာက္ပံ့ေၾကး ရယူထားေသာ ဘာသာေရးအသင္းအဖြဲ႕မ်ား၊ ဓနရွင္အျမတ္ႀကီးစား စီးပြားေရးသမားမ်ား၊ ေပါင္းစီးလၽွက္ အစိုးရဆန႔္က်င္ေရးအေျခခံ အသၽွင္ဥကၠဌ ရွုတ္ခ်ပြဲ ပကာသနီယကံျပဳပြဲမ်ားကို နိုင္ငံႏွင့္အဝန္း လုပ္ၾကေလေတာ့သည္။
ျမန္မာနိုင္ငံတြင္ သုဓမၼာ၊ ေရႊက်င္၊ ကံ၊ ဒြါရ၊ ငွက္တြင္းဟူ၍ သံဃာဂိုဏ္းမႀကီးမ်ားရွိၾကသည္။ ထိုအထဲတြင္ သုဓမၼာတစ္ဂိုဏ္းတည္းမွာပင္ နိုင္ငံေတာ္ ေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္မ်ားအဖြဲ႕ (ပထစ) တတိယေက်ာင္းထိုင္ဆရာေတာ္မ်ားအဖြဲ႕ဟူ၍ သုံးဖြဲ႕ရွိသည္။ ဤထဲတြင္ သုဓမၼလက္ေအာက္ခံ ပထစေက်ာင္းထိုင္ တစ္ဖြဲ႕တည္း၏ သေဘာျဖင့္ဦးစီးျပဳလုပ္ေသာ ပထစ ဖဆပလ စီးပြါးေရးသမ်ား၏ လုပ္ႀကံပြဲ ပကာသနီယကံသည္ ကံမေျမာက္ေၾကာင္း ဓမၼေၾကာင္း၊ ဝိနည္းေၾကာင္း၊ ဥပေဒေၾကာင္းမ်ားစြာျဖင့္ သံဃာ့အဖြဲ႕မ်ားစြာက ေစာဒကတက္လၽွက္ရွိၾကသည္။ ဆရာေတာ္ သၽွင္ဥကၠ႒ကမူ ေရးျမဲေရးလၽွက္၊ ေျပာျမဲေျပာလၽွက္ စစ္မွန္ေသာ ဗုဒၶဝါဒထြန္းေျပာင္ေရးအတြက္ အားသြန္ခြန္စိုက္ ေဆာင္ရြက္လၽွက္ ဝါတြင္းကာလမ်ား၌ ေတာင္တြင္းႀကီးၿမိဳ႕၊ နတ္မွီေတာရ၌ တရားေဟာလၽွက္ ဝါပကာလမ်ားတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံအရပ္ရပ္တြင္ လွည့္လည္ေဟာေျပာလၽွက္ သံဃာေတာ္မ်ားအား အဘိဓမၼာေရးရာကို နတ္မွီေတာရ၌ ပို႔ခ်ေပးလၽွက္ ပါဠိပိဋကမ်ားကို အထက္ေအာက္နိုင္ငံ က်မ္းတတ္ပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ စုေပါင္းလ်က္ ေဒဒရဲၿမိဳ႕၊ ကြင္းေက်ာင္းတြင္ ႏွစ္စဥ္စီစစ္လၽွက္ရွိၿပီး ဆရာေတာ္ႀကီး၏ သက္ရွင္ျပဳျပင္မွု အာယုသခၤါရသည္ လြန္ခဲ့ေသာ သုံးႏွစ္မွစ၍ တစတစေလ်ာ့နည္း လာခဲ့သည္။
ဘဝနိဂုံး
ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ အိပ္ယာႏွင့္ ထိုင္ခုံတြင္သာ တလွည့္စီ သီတင္းသုံးခဲ့သလို အစာကိုလည္း ျငင္းပယ္ခဲ့သည္။ အားေဆးမသြင္းေတာ့ရန္ ေျပာခဲ့သည္။ ၁၃၄၀−ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ (၈)ရက္၊ ဗုဒၶဟူးေန႔ မိမိကိုယ္ကို ေသျခင္းတရား၏လက္သို႔ အပ္ႏွံေၾကာင္း လူသိရွင္ၾကား လက္မွတ္ထိုးလိုက္သည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ အိပ္ယာ၏ အျပင္ဘက္သို႔ တဖဝါးမွ မေရြ႕လ်ားေတာ့ေပ။ ၁၃၄၀−ခုႏွစ္၊ တန္ေဆာင္မုန္းလဆုတ္ (၁၃)ရက္၊ (၁၉၇၈ နိုဝင္ဘာလ ၂၇ ရက္) တနလၤာေန႔ မနက္ပိုင္းတြင္ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ ဘယ္ဘက္ဒူးသည္ စတင္၍ လွုပ္ရွားရပ္သြားခဲ့သည္။ သုံးနာရီခန႔္တြင္ ညာဘက္ဒူးပါ လွုပ္ရွားမွု ကင္းသြားျပန္သည္။ (၁)နာရီတြင္ ပက္လက္အေနအထားမွ လက္ဝဲဘက္သို႔ ေစာင္းငဲ့၍ ေပးလိုက္ၾကသည္။ လွုပ္ရွားျငင္းဆန္မွုမျပဳ ေအးၿငိမ္းမွုကိုသာ မ်က္ေမွာက္ျပဳေနဟန္ရွိ၏။ (၃)နာရီခြဲတြင္ ဆရာေတာ္ႀကီး၏ အထက္ေအာက္ ႏွုတ္ခမ္းအစုံတို႔သည္ စဥ္းငယ္မၽွ ငါးႀကိမ္တိုင္ဟလၽွက္ ငါကားအစဥ္ၿငိမ္းခ်မ္းၿပီဟု ေႂကြးေၾကာ္ကာ (၃)နာရီ (၃၅)မိနစ္တြင္ ရွူထုတ္မွုကို ရပ္တန႔္လိုက္ၿပီးေနာက္ (၃)နာရီ(၄၅)မိနစ္အခ်ိန္တြင္ ခႏၶာဝန္ခ်ခဲ့သည္။
ကၽြမ္းက်င္တတ္ေျမာက္ေသာ ဘာသာ(စာႏွင့္ စကား)မ်ား
သကၠတ
ဟင္ဒီ
နာဂရီ
အူရ္ဒူ
အာရ္တီ
ဘဂၤါလီ
ပါဠိ
အဂၤလိပ္
ျမန္မာ
ျပင္သစ္
လက္တင္
ဆစ္ဂ္
ဆရာေတာ္ ေရးသားျပဳစုခဲ့ေသာက်မ္းမ်ား
ေရႊခ်ိန္ခြင္စာအေျဖ
တကယ့္စာတန္
ကပၸျပႆနာ
စိန္တင့္ႀကီးဝတၱဳ ( ပ-ဒု-တ-စ)
စင္ၿပိဳင္သာသနာ (ပ-ဒု)
ကန္ေတာ့ပန္း
နတ္မွီေရးစမ္းမွ ေရပန္းကေလးမ်ား
ဓမၼစၾကာတရား (နတ္မွီေဟာစဥ္)
စစ္တြင္းၾကဳံရ ငါ့ဘဝ
ဗုဒၶအဘိဓမၼာ
ဗုဒၶဝါဒ
ဗုဒၶလမ္းစဥ္
ဗုဒၶစာခၽြန္ေတာ္
ဗုဒၶမွတ္ေက်ာက္
အသင္လူသားဘာမွားေနသလဲ
အို ေယာဂီ သင္ဘယ္ကိုသြားမလဲ
ႀကိဳက္ရာေရြးလမ္းႏွစ္သြယ္
အစြဲျပဳတ္ တဲကုပ္ေရႊနန္းေတာ္
အနတၱေရာင္ျခည္
ဗုဒၶသိနည္း
နိဗၺာန္ဆိုတာ
လက္ဝဲနိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ဘာသာလြတ္လပ္မွု
လူေသလူျဖစ္
မဟာယနဗုဒၶဝင္
ဘဝေရစီး
လူသားႏွင့္ေျမလႊာ
သမၼာသမဂၢဝါဒ
မဟာသမဂၢဝါဒ
ကမၻာ့အဘိဓမၼာလက္စြဲ
ယုဒၶအဘိဓမၼာ (တပ္မေတာ္ေမာ္ကြန္းတိုက္စာမူ)
အဘိဓမၼာ၏ အဘိဓမၼာ (ကမၻာ့ဒႆနိကက်မ္းႀကီး)
အျခားဘာသာျဖင့္ေရးသားျခင္းမ်ား ျပင္ဆင္ရန္
ဝိသုဒၶိမဂ္ (အဂၤလိပ္ဘာသာ)
ကထာဝတၱဳ (အဂၤလိပ္ဘာသာ)
မိဂဒါဝုန္တရား (အဂၤလိပ္ဘာသာ)
လမ္းႏွစ္သြယ္ (အဂၤလိပ္ဘာသာ)
ဓမၼပဒ (အူရ္ဒူဘာသာ)
အျခား ေမာင္ေမတၱာ၊ ဘိုးေမတၱာ၊ ဆာဒူးႀကီး၊ သၽွင္ဥကၠဌ စေသာ အမည္မ်ိဳးစုံျဖင့္ လယ္တီတရားသီတင္းစာ တိုးတက္ေရးမဂၢဇင္း၊ ျပဳျပင္ေရးမဂၢဇင္း၊ဟံသာဝတီမဂၢဇင္း၊ ဘားမားဂ်ာနယ္ အိႏၵိယနိုင္ငံထုတ္ မဟာေဗာဓိဂ်ာနယ္တို႔တြင္ အပတ္စဥ္ ေဆာင္းပါးမ်ား ေရးခဲ့သည္။
ကိုးကား
အရွင္ဓမၼသာမိ − နတ္မွီေတာရေက်ာင္းတိုက္
ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း၊ အတြဲ(၁၅)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment